"נפלת? לא נורא, עד החתונה זה יעבור…"
כולנו רוצים ילדים בעלי אינטליגנציה רגשית.
ילדים בריאים בגופם ובנפשם שיהיו מסוגלים לבטא את עצמם, כמו גם לדאוג לזולתם.
אבל, מה אנחנו אומרים לו כשהוא נופל ומקבל מכה?
"לא נורא, לא קרה כלום." או "עד החתונה זה יעבור".
האם זו האמת מבחינתו? האם באמת לא קרה לו כלום?
מבחינתו של הפעוט שלנו, כן ובהחלט קרה משהו.
ואפילו משהו משמעותי.
הוא נפל וקיבל מכה כואבת.
כשאנחנו, במשפט "תמים", פוסלים את ההרגשה שלו ומבטלים אותה במחי יד,
לעתים, זוהי תחושת כאב מפחידה ומבהילה, שהוא חווה לראשונה בחייו.
אנו משבשים במו ידינו את האמון שלו בעצמו ובתחושותיו.
פעוט שנבהל מרעש של מטוס חולף ואמו בתגובה,
מחייכת ואפילו צוחקת לתמימות שלו ואומרת:
"מה אתה מפחד? זה כלום. זה רק מטוס".
שוב, מבחינת הפעוט הרעש של המטוס וכל הרעיון של גוף ענקי שעף בשמים,
מהווה איום וסכנה, וזה בסדר גמור. זה מעיד עליו שהוא נורמאלי ומחובר לאינסטינקטים שלו.
אבל, האם בתגובתה פוסלת את ההרגשה שלו ומשדרת לו שמשהו בתחושותיו ותגובותיו אינו כשורה.
בדומה, ילד שמפחד מכלבים וזוכה לתגובה בנוסח:
"מה יש לפחד? זה רק כלב",
נוסף על הפחד שלו מהכלב (שלא נעלם בעקבות התגובה הזו),
עשוי לחוות גם בושה על כך שהוא פחדן או לחוש אשמה על ההתנהגות ה"תינוקית" שלו.
לכן, אם רוצים לגדל ילד שיהיה מחובר לרגשותיו ותחושותיו ויאמין בעצמו,
יש להגיב באופן אמפתי, משקף ותומך.
צעד שביעי לבריאות הנפש של ילדך – תני גיבוי לרגשותיו.
♦ היי קשובה לרגשותיו של ילדך וסייעי לו לתאר מה הוא חווה ומרגיש.
אם ילדך מבטא פחד, בושה, דאגה או כאב, לעולם אל תבטלי את תחושתו,
אלא התייחסי אליה וקראי לה בשם. באופן זה תעזרי לו להבין מה הוא מרגיש.
♦ לפעמים אינך פנויה או שאת עייפה מדי להתייחס לכל "מכה קטנה בברך",
אבל, ההשקעה שלך היום, תשפיע על ההתייחסות שלו לרגשות
מורכבים יותר מחר, כמו גם לעצמו ולמידת הביטחון העצמי שלו.
♦ הקריאי לו סיפורים עם מגוון רגשות עשיר ואפשרי לו לבטא את מלוא
הרפרטואר הרגשי. כך תבני ילד שקשוב לעצמו ויודע לזהות את רגשותיו.
♦ בגילאים הבוגרים יותר, שדרי לילד שאת מאמינה ביכולתו להתמודד ולהתגבר
על פחדיו, תוך שאת עצמך אינך נבהלת ואינך מנסה לשנותו בכל כוחך.
האם את בהריון או אם לילדים בגילאי לידה עד בית ספר?
מוצאת את עצמך מותשת מהתמודדות יומיומית סביב שעת ההשכבה?
נבוכה למול מאבקי הכוח של גיל שנתיים?
לא בטוחה מתי לגמול מטיטולים?
ומעל לכל- תוהה מה עושים עם התפרצויות הזעם ואיך מציבים גבולות עם אהבה?
זה הזמן לתקשורת בונה!
צרי קשר וקבלי מענה מקצועי ואפקטיבי לכל שאלותייך.
*המענה ניתן במסגרת פגישה פרטנית.
תקשורת בונה
מרכז לאבחון, יעוץ וטיפול פסיכולוגי, בשיטת מלכאן-סטיקלרו.
שיטת "מלכאן-סטיקלרו" פותחה במטרה להעצים את משאבי ההורות הטבעיים,
תוך מתן הדרכה, אבחון ויעוץ פרטני להורים, החל מתקופת ההיריון ועד לגילאי בית הספר.
מרכז תקשורת בונה מציע מענה להורים וילדיהם במגוון תחומים:
טיפול פסיכולוגי פרטני להורים ומתבגרים, טיפול רגשי לילדים המשולב בהדרכת הורים,
טיפול משפחתי\זוגי, טיפול קבוצתי, ייעוץ פסיכיאטרי, אבחון דידקטי ופסיכודידקטי,
טיפולי קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק והומיאופתיה.
גילת מלכאן סטיקלרו, מנהלת המרכז ומפתחת השיטה,
פסיכולוגית קלינית למבוגרים, נוער וילדים, מייעצת להורים ומאבחנת,
מרצה ומנחה צוותים חינוכיים בטיפות חלב,גנים ובתי ספר, בתחומי התפתחות ובריאות נפשית.
יש לך חברות שעשויות להיתרם מהסדרה?
שלחי אליהן את הקישור הבא: http://tikshoretb.co.il/%D7%A1%D7%93%D7%A8%D7%AA-%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%94/